Наверх
Сторінка психолога

Як розібратися в шкільних проблемах? Вони так різноманітні, що деколи це важко зробити навіть фахівцеві. Ще складніше - учителеві. Часто не вистачає терпіння і розуміння батькам. Але найбільше страждає від них дитина!

Іноді все починається, здавалося б, з незначних речей; повільний темп роботи, труднощі в запам'ятовуванні букв, нездатність зосередитися. Щось списують на вік - мовляв, не звик, ще маленький; щось на недоліки виховання; щось на небажання працювати. А в цей момент труднощі ще просто виявити, вони досить легко піддаються виправленню. Але потім проблеми наростають, як снігова куля - одна складність тягне за собою іншу, утворюючи страшне і порочне коло. Постійні невдачі настільки бентежать дитину, що труднощі «переповзають» з одного предмета на інший.

Дитина здається: починає вважати себе безпорадною, нездатною, а всі свої старання - марними. Психологи переконані: результати навчання залежать не тільки від того, здатна або не здатна людина вирішити поставлене перед нею завдання, але і від того, наскільки вона впевнений, що зможе вирішити цю задачу. Якщо ж невдачі слідують одна за одною, то настає момент, коли дитина сама собі говорить: «Ні, це у мене ніколи не вийде». Раз «ніколи», то намагатися нема чого! Кинуте мамою і татом між іншим: «Ну який же ти нездатний!» - тільки підливає масла у вогонь. І не тільки слово, але і просто ставлення, яке ви демонструєте (нехай навіть ненавмисно) поглядом, інтонацією, жестом, кажуть дитині часом більше гучних слів.

Поради світових психологів батькам:


1.
Не марнуйте часу дитини. У ранньому дитинстві мозок найкраще сприймає нове, накопичує знання. Подбайте, щоб життя дитини не було нудним, одноманітним, безрадісним.

2. Формуйте самоповагу. Діти повинні усвідомити, що успіх та майбутній добробут залежить від них самих.

3. Навчіть дитину спілкуватися.

4. Не застосовуйте до дитини сили. Краще просто переконати.

5.  Не обіцяйте дитині марно.

6. Не робіть за дитину того, що вона може зробити самостійно.

7. Не звертайте багато уваги на погані звички дитини. Це тільки заохочує дитину дотримуватися цих звичок.

8. Дитина більше навчиться з приклади, а не з критиків.

9. Не обговорюйте поведінку дитини під час конфлікту. Зробіть це пізніше.

10. Любіть дитину незважаючи ні на що.

 

Що можуть зробити батьки, якщо шкільні труднощі все ж з'явилися?

1. Не розглядайте шкільні труднощі як особисту трагедію.
Не впадайте у відчай і, головне, намагайтеся не показати свого засмучення і невдоволення. Пам'ятайте: ваша головна мета - допомогти дитині. Тому приймайте і любите його таким, який він є, і тоді йому буде легше.

2. Налаштуйтеся і приготуйтеся до того, що вас чекає тривала спільна робота з дитиною.

Пам'ятайте: одному не впоратися зі своїми проблемами!

3. Ваша головна допомога: підтримувати впевненість дитини у своїх силах.

Постарайтеся зняти з неї відчуття напруження і провини за невдачі. Якщо ви зайняті своїми справами і приділяєте хвилинку, щоб запитати, як справи або насварити, - це не допомога, а основа для виникнення нових проблем.

4. Забудьте сакраментальну фразу: «Що ти сьогодні отримав?»

Не вимагайте від дитини негайної розповіді про своїх шкільні справи, особливо якщо вона засмучена. Залиште дитину в спокої, вона розповість вам все, якщо буде впевнена у вашійї підтримці.

5. Не обговорюйте проблеми дитини з учителем у його присутності.

Краще зробити це без дитини. Ніколи не сваріть дитини, якщо поруч його однокласники або друзі. Не варто акцентувати увагу на успіхи інших дітей, захоплюватися ними.

6. Цікавитися виконанням домашніх завдань слід лише тоді, коли ви постійно допомагаєте дитині у їх виконанні.
При спільній роботі наберіться терпіння. Адже робота з подолання шкільних труднощів дуже втомлює і вимагає вміння стримуватися, не підвищувати голосу, спокійно повторювати і пояснювати одне і те ж кілька разів - без докорів і роздратування. Типові батьківські скарги: «Немає ніяких сил... всі нерви вимотав...» Розумієте, в чому справа? Не може стриматися дорослий, а винна - дитина. 
Чомсь батьки вважають: якщо є труднощі в письмі, потрібно більше писати, якщо погано читає - більше читати; якщо погано - рахує - слід вирішувати більше прикладів. Але ж ці стомлюючі заняття вбивають радість самої роботи! Тому не перевантажуйте дитину тим, що у неї не виходить.
Дуже важливо, щоб під час занять вам ніщо не заважало, щоб дитина відчувла - ви з нею і для неї. Не дивіться «навіть одним оком» телевізор, не відволікайтеся, не переривайте заняття, щоб зателефонувати або збігати на кухню.
Не менш важливо вирішити, з ким із дорослих дитині краще робити уроки. Мами зазвичай більш м'які, але у них часто не вистачає терпіння... Папи жорсткіші, але спокійніші. Намагайтеся уникати таких ситуацій, коли один з дорослих, втрачаючи терпіння, викликає на зміну і «на розправу» іншого.
Майте на увазі, що дитина, що має шкільні проблеми, тільки в рідкісних випадках буде повністю знати, яке у нього домашнє завдання. І тут нема злого умислу: справа в тому, що домашнє завдання майже завжди дається в кінці уроку, коли в класі вже шумно, а дитина втомилася і майже не чує вчителя. Тому вдома вона абсолютно щиро може сказати: «нічого не задали». У цьому випадку довідайтеся про домашнє завдання в однокласників.
При приготуванні домашніх завдань загальна тривалість безперервної роботи не повинна перевищувати 20-30 хвилин. Паузи після такої роботи обов'язкові! Не прагніть будь-якою ціною зробити відразу всі домашні завдання.

7. Не вважайте негожим попросити вчителя: питати дитину тільки тоді, коли вона сама викликається, не показувати всім її помилки, не підкреслювати невдачі. Постарайтеся знайти контакт з учителем, адже дитині потрібна допомога і підтримка з обох сторін.

8. Працюйте тільки на «позитивне підкріплення».
При невдачах підбадьорте, підтримайте, а будь-який, навіть самий маленький успіх підкресліть. Найважливіше при наданні допомоги дитині - це винагорода за його працю, причому не тільки на словах. Якщо цього не робити, дитина, починаючи працювати, може подумати: «Немає сенсу намагатися, ніхто не помітить моїх успіхів». Винагорода обов'язково: це може бути спільна прогулянка, похід в зоопарк, в театр...

9. Дітям зі шкільними проблемами необхідний розмірений і чіткий режим дня.
Треба не забувати: такі діти зазвичай неспокійні, незібрані, а значить, дотримуватися режиму їм зовсім не просто. Якщо дитина насилу встає, не смикайте його, не квапте, не підганяйте зайвий раз: краще поставте будильник на півгодини раніше. Мабуть, найважчий час - вечір, коли настав час лягати спати. Батьки прагнуть швидше укласти маленького учня в ліжко, а він, як може, тягне час. Нерідко це закінчується сваркою, сльозами, докорами. А потім дитина довго не може заспокоїтися і заснути... Можна надати йому і деяку свободу (дозволивши лягати не рівно о дев'ятій, а з дев'яти до пів на десяту). Дуже важливий повний (без будь-яких навчальних завдань) відпочинок в неділю, і особливо в канікули.

10. Своєчасність та правильність прийнятих заходів значно підвищує шанси на успіх. Тому, якщо у вас є можливість, обов'язково проконсультуйте дитину у фахівців (лікарів, логопедів, психоневрологів, педагогів). І виконуйте всі рекомендації!

 

БУДЬТЕ   Ж   УСПІШНИМИ!





    Головні події
    День миру
    DSC_0043_34

    21 вересня весь світ відзначає Міжнародний день миру.
    Детальнiше


    День іменинника
    IMG_20170914_145022

    14 вересня у 5-А класі пройшов День іменинника.
    Детальнiше


    Олімпійський тиждень
    IMG_20170912_123430

    08.09-15.09.2017 року в школі проводиться Олімпійський тиждень. 

    Детальнiше


    День міста - 2017
    DNK

    09-10 вересня учні нашої школи прийняли участь у святкових масових заходах до Дня міста у 2017 році.
    Детальнiше


    Екскурсія
    IMG_1583

    У четвер, 07.09.17р., 5-А клас їздив на екскурсію до Станції юних натуралістів.
    Детальнiше


    Покладання квітів
    IMG_4552

    05 вересня 2017 року учні 8-Б класу вшанували пам'ять жертв голодоморів та політичних репресій.
    Детальнiше